Komission
varapuheenjohtaja Olli Rehn
Kuntaliiton
talous- ja rahoitusfoorumi, Helsinki 12.2.2014
Muutosvarauksin,
julkaisuvapaa 12.2.2014 klo.14
Alkuperäinen lähde: Euroopan Komissio
Aiheesta lisää:
Komissaarit avautuvat: tuomiopäivän uhka oli
tosi – Jan
Hurri / TalSa
Haasteena talouden uudistaminen – Euroopassa
ja Suomessa
Arvon naiset
ja herrat, hyvät ystävät,k iitos kutsusta käyttää puheenvuoro tässä Kuntaliiton
talous- ja rahoitusfoorumissa. Entisenä kaupunginvaltuutettuna,
kansanedustajana, europarlamentaarikkona ja nyt komissaarina olen nähnyt
monestakin näkökulmasta ne taloudelliset ja poliittiset reunaehdot, jotka
työtänne määrittävät. Ei käy kateeksi, mutta mielekästä ja arvokasta työtä se
silti on. Joku voi miettiä että mitä kunta-asiat komissiolle kuuluvat. No
kuuluvat ne, useastakin näkökulmasta.
Esimerkiksi
nykyisissä tehtävissäni talous- ja raha-asioista vastaavana komission
varapuheenjohtajana Suomen kansantalouden seuranta kuuluu vastuulleni samalla
tavalla kuin 27 muun jäsenmaan talouspolitiikan seuranta. Ja jokaisessa
jäsenvaltiossa kuntatalous on iso osa kansantalouden kokonaisuutta. Komission
vuotuisista maakohtaisista suosituksista Suomelle osa onkin kohdistunut suoraan
kuntakentälle. Mutta palataan tähän kohta. Katsotaan ensin hieman Eurooppaan,
viimevuosien kriisiin ja siihen, missä nyt mennään. Sen jälkeen tullaan Suomeen.
Tarkastelen koko kansantaloutemme haasteita ja siinä yhteydessä myös kuntien
tilannetta.
Hyvät ystävät,
kuten kaikki hyvin tiedätte, eurokriisi on määrittänyt viime vuodet koko talouden
kehitystä Euroopassa ja Suomessa. Neljä vuotta sitten, kun aloitin työni EU:n
talous- ja raha-asiain komissaarina, euroalueen velkakriisi oli juuri iskenyt
täysillä päälle. Koko euron tulevaisuus oli vaakalaudalla. Tuossa tilanteessa,
selkä seinää vasten ja vapaan pudotuksen uhatessa euroalueen taloutta, meidän
oli luotava lähes tyhjästä välineet täydellisen katastrofin välttämiseksi ja
yhteiskuntien romahtamisen estämiseksi. Päätettiin vakausrahastosta, jonka avulla
jäsenmaat mahdollistivat toisilleen julkisten talouksien lainoittamisen siksi
ajaksi, että yksityisten rahoittajien hylkäämät jäsenmaat saavat taloutensa
taas jaloilleen.
Nämä lainat myönnettiin
tiukkoja ehtoja vastaan, jotka on sidottu uudistuksiin. Nämä talouksien
tervehdyttämisohjelmat ovat tuottaneet tuloksia. Irlanti ja Espanja ovat jo
korjanneet kilpailukykyään ja päässeet pois lainaohjelmistaan tavallisen markkinarahoituksen
piiriin. Portugali tekee hyvää työtä ja päättää nykyisen ohjelmansa kesällä.
Latvia, joka oli aiemmin samankaltaisen lainaohjelman piirissä, liittyi
euroalueeseen kuukausi sitten EU:n nopeimmin kasvavana taloutena. Kreikka
kamppailee vielä ongelmiensa kanssa, mutta edistyy myös. Vaikeita päätöksiä on
yhä edessä, mutta on aihetta odottaa, että Kreikan talous kääntyy kasvuun tänä
vuonna. Myös monet muut jäsenmaat tekevät hartiavoimin töitä talouskuntonsa kohottamiseksi.
Julkisia talouksia on tasapainotettu ja tervehdytetty.
Kilpailukykyä
kohentavia rakenneuudistuksia on käynnistetty myös sellaisissa jäsenmaissa,
joissa niitä on vuosikausia pidetty lähes mahdottomina. Näiden toimien
seurauksena julkisten talouksien keskimääräiset alijäämät on saatu painettua
vuoden 2010 lähes seitsemästä prosentista kuluvan vuoden alle kolmeen
prosenttiin. EU:n jäsenmaiden velka-aste on näinä aikoina kääntymässä viimein
laskuun, tosin korkealta yli 90%:n tasolta. Ja mikä tärkeintä, EU:n talous on
kääntynyt viimein kasvuun, hyvin pitkän ja syvän laskusuhdanteen jälkeen.
Samalla kun
olemme kamppailleet talouskriisin taltuttamiseksi, olemme myös vahvistaneet
talous- ja rahaliiton sääntöjä niin, että tähän kriisiin johtaneet kansantalouden
epätasapainot ja holtiton velkaantuminen eivät voi enää kovin helposti toistua.
Julkisten talouksien seurantaa on tiivistetty ja sääntöjen rikkomiseen
puututaan entistä aiemmin ja tiukemmin. Lisäksi rahoitusmarkkinoiden valvontaa
ja sääntelyä on parannettu sekä niinsanotun pankkiunionin perusta on valettu.
Pankit ovat nyt terveemmällä pohjalla kuin kriisiin jouduttaessa.
Tavoitteena
on terve pankkisektori, joka voi rahoittaa reaalitaloutta luotettavalla
tavalla. Talous- ja rahaliiton säännöt ja seurantamekanismit ovat nyt
jotakuinkin sellaiset kuin niiden olisi pitänyt olla alusta alkaen. Tuolloin,
euroa käyttöönotettaessa, uskottiin että jäsenmaat pysyvät yhteisissä
säännöissä ilman sentiiviimpää yhteistä valvontaa ja yhteensovittamista. Se oli
iso virhe, joka on tullut kalliiksi kymmenille miljoonille eurooppalaisille jotka
ovat menettäneet työpaikkansa, säästönsä ja ison osan pysyväksi luulemastaan
hyvinvoinnista. Talous- ja rahaliiton tiivistämisen tarkoituksena on estää tuon
virheen toistuminen.
Hyvät naiset
ja herrat, kriisi on nyt tyyntynyt ja romahduksen vaara on ohi. Kokemamme
kriisin eksistentiaalisen luonteen uskaltaa jo tunnustaa. Kriisin syvimpinä
hetkinä siitä olisi tullut vain itseään toteuttava ennuste. Eurooppa oli kuilun
partaalla. Tänään on jo kovaa maata jalkojen alla. Voimme vihdoin rakentaa luottavaisemmin
ja pitkäjänteisemmin tulevaisuuttamme. Nyt onkin aika keskittyä siihen,
minkälainen Euroopan tulisi olla myrskyn jälkeen. Euroopan viime vuosien murros
voi olla merkitykseltään samaa luokkaa kuin kylmän sodan päättyminen
neljännesvuosisata sitten. Nyt murroksen laukaisi vuodesta 2008 lähtien
maailmantaloutta vaivannut finanssi- ja velkakriisi. Kriisin taustalla on ollut
koko läntisen maailman liiallinen velkaantuminen, sekä julkinen että
yksityinen.
Murroksen
syvävirtana on kuitenkin ollut maailmantalouden painopisteen siirtymä nousevien
talouksien suuntaan. Eurooppa menestyy tässä murroksessa vain yhtenäisenä, ei
hajanaisena. Yhdentyvää Eurooppaa on viime vuosina rakennettu talous- ja
rahaliittoa uudistamalla. Tässä ei ole kyse siitä, että jäsenmaiden talouksia valjastettaisiin
Brysselin määräyksillä samaan muottiin ja marssitahtiin. Mutta kyse on kyllä
siitä, että EU:n jäsenmaat sitoutuivat nyt todella viimein niihin talouspolitiikan
yhteisiin tavoitteisiin, joihin ne olivat itsensä perussopimuksissa jo vuosikymmeniä
sitten velvoittaneet. Tämä näkyy luottamuksen vahvistumisena. Valtionvelkojen
korot myös aiemmissa kriisimaissa ovat normalisoitumassa, rahoitusmarkkinat
ovat vakautumassa ja talous on kääntynyt kasvuun lähes kaikissa jäsenmaissa. Pienellä
viiveellä myös työllisyystilanteen arvioidaan paranevan.
Talouskasvumme
on tänä vuonna vielä suhteellisen vaatimatonta, joskinvakaata ja aiempaa kestävämpää.
Jos jäsenmaat noudattavat yhteisesti sovittuja pelisääntöjä ja jatkavat rakenneuudistuksia,
voimme odottaa kasvun vahvistuvan ensi ja sitä seuraavana vuonna noin kahden
prosentin vuosivauhtiin. Sekään ei ole paljon verrattuna monien kansainvälisten
kumppaniemme vauhtiin, mutta se riittää nykyisen hyvinvoinnin ylläpitämiseen ja
työllisyystilanteen parantumiseen.
Kuten tästä
komission syysennusteeseen perustuvasta Euroopan kasvukartasta 2014 näkyy,
kasvu on kovin eritahtista eri puolilla Eurooppaa. Saksassa ja sitä
ympäröivässä yd in-Euroopassa ja itäisessä Keski- Euroopassa kasvu on 1-3
prosentin välillä. Nopeimmin kasvavat taloudet löytyvät Baltian maista, Latvia
kärjessä. Vastaavasti Etelä-Euroopan kasvu on on hitaampaa, 0-1 prosentin
välissä. Siinä missä ohjelmamaat kuten Espanja ja Irlanti ovat jo korj anneet
kurssiaan, Italian ja Ranskan kasvu on heikompaa ja kilpailukyvyn korjaus
odottaa itseään.
Suomi kuuluu
kasvulukujen suhteen tähän joukkoon, vaikkakin sikäli perässähiihtäjänä että
olemme samalla uralla mutta viiveellä. Kriisillä on kuitenkin pitkä varjo ja kansalaisten
luottamuksen palauttamisen vuoksi on tehtävä paljon työtä. Tähän ei ole
olemassa ihmelääkettä. Jos haluamme nopeampaa kasvua ja lisää työllisyyttä,
meidän tulee tehdä vielä rohkeampia uudistuksia. Menestyminen globaalissa
kilpailussa edellyttää Euroopan kilpailukyvyn vahvistamista. Mitä tämä
tarkoittaa käytännössä?
Se
tarkoittaa kasvun pullonkaulojen purkamista edistämällä yrittämisen mahdollisuuksia.
Yrittämisen ja työn tekemisen kannustuim ien on oltava kunnossa. Pk-yritysten
raho ituksen saatavuudesta on pidettävä huolta. Se tarkoittaa vapaakaupan
kehittämi stä kolmansien maiden kanssa sekä EU:n sisämarkkinoiden viimeistelyä,
erityisesti palveluiden ja digitaalisten markkinoiden osalta. Se tarkoittaa
parempaa sääntelyä vähentämällä hallinnollista taakkaa sekä keskittymällä
niihin asioihin jossa EU-sääntelyllä on lisäarvoa.
EU:n tulee
olla suuri suurissa asioissa ja pieni pienissä asioissa. Se tarkoittaa kestävää
vihreää kasvua, joka on sekä resurssi- että kustannustehokasta, jotta
tuotekehit yksen ja patenttien ykkössijan lisäksi yrityksemme voivat tehdä
vihreästä taloudesta maailmanlaajuisesti toimivan kilpailuedun - ja
työpaikkoja! Euroopan unionilla on näissä talkoissa oma tärkeä tehtävänsä.
Elämme globaalissa kilpailussa, jossa jäsenmaiden ja alueiden käpertyminen oman
tekemisensä ympärille ei voi tuottaa tulosta.
Avautuminen
rajat ylittävälle yhteistyölle ja kansainvälisille verkostoille on
välttämätöntä. Alueiden menestyminen kansainvälisessä talouskilpailussa
edellyttää omien vahvuuksien tunnistamista ja jalo stamista sekä niihin
perustuvaa kehittämisen strategiaa. EU:n rahoitusohjelmat ovat hyödyllisiä välineitä
sekä tässä vahvuuksien jalostamisessa että välttämättömän yh teistyön
edistämisessä. Toivon, että kunnissa ja alueilla sekä pk-yritysten keskuudessa
hyödynnettäisiin paitsi aluekehitys- ja sosiaalirahastoa, myös uuden
Horisontti-ohjelman tarjoamia, aiempaa laajempia mahdollisuuksia osaamisen
perustan, vihreän talouden ja yrittämisen edellytysten vahvistamiseen.