Google Analytics

Tuesday, April 30

30th Apr : Vappupuhe



Salaseura Keskiviikkokerhoon ei ole naisilla asiaaHS
Keskiviikkokerho on sotien aikana perustettu salaseura, johon kuuluu huippupoliitikkoja, työmarkkinajärjestöjen ja suuryritysten johtajia, korkeita virkamiehiä sekä päätoimittajia.


Keskiviikkokerho toimi ehkä suljetussa kansantaloudessa. Voitiin suunnitella, ja riippumatta lopputuloksesta voitiin olla tyytyväisiä itseensä. Nyt kun ne suunnitelmat ja ajatukset ovat markkinavoimien vertaisarvioinnissa, onkin käynyt niin, että ne suunnitelmat ovat menneet perseelleen - minkä olisi aika moni, joka ymmärtää kansainvälisen talouden ja muutaman muun asian päälle, voinut kertoa jo etukäteen. Tätä ei jalustalle nostettu tietotaidoiltaan keskinkertainen, mutta omasta mielestään keskimääräistä parempi autoilija sulata. Ratkaisu on tietenkin päätyä tilaamaan tulevaisuusselvityksiä, pitää kiinni aiemmista käsityksistä ja olla vihaisenkatkera. Erityisesti harmittaa, että joku kehtaa arvostella.


Suomen tilanne
MoreLiver: Johtuen aika monesta asiasta se käteen jäävän palkan ostovoima on melkoisen surkea verrattuna siihen, minkä verran joku joutuu tienaamaan voidakseen ostaa kyseisen henkilön työpanoksen palveluna. Liian iso ja kallis julkinen sektori siis. 

K.T.: Koko ongelma on siinä, että täällä ei tehdä asioita, joita tällä osaamisella ja kulurakenteella pitäisi tehdä. Suomen herra yrittää myydä tonnitavaraa ja marisee kun kiinalainen tekee halvemmalla. Täällä pitäisi tehdä kilo- ja grammatavaraa, jolla on kunnon hinta.

MoreLiver: Eli kaksi ongelmaa. Että ongelma yksi helpottaisi, pitäisi päästä kiinni nimelliseen kasvuun ja lopettaa turhat hommat. Ensimmäiseksi kannattaisi aloittaa niistä hommista, jotka eivät jää edes vähäisessä määrin pyörimään omaan kansantalouteemme. Kyllä, siellähän ne "ostetaan helikoptereita, viedään kehitysapua, tehdään tukipaketteja" on. 

Sitten vaan juustohöylää ja veronalennuksia sellaisille julkisen sektorin toimille, jotka eivät ole a) välttämättömiä ja b) eivät jää pyörimään kansantalouteemme kuin vähäisessä määrin. Ja sieltähän sitten tupsahtaa maahanmuuttopolitiikka, maataloustukiaiset, kirkko jne. 

Että ongelma kaksi helpottaisi sen tonnitavaran osalta, pitäisi päästä EK-hengessä alhaisempaan kustannustasoon - tai sitten saada ne ukot keksimään jotain järkevää tekemistä. Koska en usko, että suomalaiset herrat viisastuisivat mitenkään dramaattisesti, suosittelen kustannustason laskua. Sisäinen devalvaatio tuhoaa kansantalouden, joten olkoon se sitten ulkoinen devalvaatio - mutta nimenomaan kelluvan valuuttakurssin kautta. Antaa markkinan, ei herrojen, päättää se oikea kurssi.


Euroopan tilanne
Yhteiskuntapolitiikkaa ei voi mitoittaa vahvimman mukaan. Mikäli ns. Vetelä-Euroopan halutaan saavan asiat kuntoon, pitää hyväksyä korkeampi inflaatio euroalueella. Käytännössä se tarkoittaisi +2-4% Vetelään, ja +5-+8 Saksaan. Koska Saksa ei suostu tähän (hitler-kortti), ajetaan sitten nurinkurisesti kohti hitleriä (deflaatio, massatyöttömyys, jne.).

Nykylinjalla vaihtoehdoiksi ei jää kuin puolifasistinen pääomaliikkeitä kontrolloiva ja tulonsiirtoja väkisin toteuttava Bryssel/Frankfurt. Tai sitten kansallisen tason hitlerit, jotka sanovat, että jo riittää.
Pitäisin rahapoliittista ratkaisua parempana kuin hitlerinpelossa hitlereihin päätyminen.

* * *

Monet lähestyvät ongelmaa virheellisesti mikrotalouden ja pienen avoimen kansantalouden näkökulmasta.

Se, että jonkin kansantalouden kokonaiskysyntä ja kasvunäkymät ovat alhaiset, johtaa itseään ruokkivaan negatiiviseen kierteeseen, kuten nyt on tässä melkoisen kalliiksi tulleessa talouskriisissä tullut toteennäytetyksi. Kansainvälinen kilpailukyky (käytännössä siis palkkataso vs. muiden maiden palkkataso) on perinteisesti hoidettu joko pitäytymällä olemattomissa palkankorotuksissa, tai hyvin pienissä laskuissa.

Ongelmana nyt kriisimaiden osalta on, että muutostarve on jonkun hassun 3-5 prosentin sijaan n. 20-50% vähän maasta riippuen. Nollapalkkalinjalla käkkien muutokseen menee siis 10-20 vuotta, minä aikana työvoima ja suurin osa heidän lapsistaan syrjäytyy, tehtaat ovat siirtyneet muualle, liiketaloudellinen osaaminen ja verkostot ovat hukattu.
Kun teollisuus lähtee, se ei helpolla tule takaisin. Itseasiassa tarvitaan melkein samansuuruinen korjausliike toiseen suuntaan, että yksityiset investoinnit toteaisivat, että tuossa maassahan on halpaa toimia. Euroaikana mitään muuta vaihtoehtoa kilpailuerojen tasaamiselle ei ole, vain onko:

1) Mikäli palkkoja lähdetään sörkkimään alaspäin, ihmisten asuntolainojen ja monen muun suhteellisen tasaista nimellistä kassavirtaa vaativien juttujen takia kansantalous rojahtaa kunnolla palkkaleikkausmallissa.

2) Toinen perinteinen tapa hoitaa tämän luokan kustannuserot suhteellisen nopeasti (tai oikeastaan alunperin jo estää niiden muodostuminen), on kelluvat kansallisen tason valuuttakurssit. Koska EU-hapsuilla oli omasta mielestään hieno idea, tämä on poissuljettu vaihtoehto. Ainakin tämä konsti on aina toiminut, se on markkinaehtoinen, ja se jättää yhteiskunnan isoilta osin rauhaan. Koska euroalue on nyt ristiintaattu, monet velat ovat euromääräisiä ja kaikilla osa-alueilla rikotaan pelisääntöjä jatkuvasti, vaihtoehtona tämä ei ole nykyään helppo.

3) Huomattavasti nykyistä isommat budjettisiirrot ylijäämämaista alijäämämaihin. Tämä ei herätä innostusta kummassakaan maassa: suostuakseen lähettämään rahaa Saksa haluaisi jotain, mitä alijäämämaat eivät suostu lähettämään. Suomellehan riittää se, että Katainen saa komissaarin paikan. Täällä ollaan lompsa levällään, kunhan nyt julkisuudessa vähän esitetään vaikeaa.

4) Annetaan inflaation keventää kustannuseroja. Käytännössä se tarkoittaisi sitä, että esim. Saksa sopisi vaikka 20% palkankorotukset ja samalla rahapolitiikkaa löystettäisiin niin, että euro heikkenisi se verran, että Saksan kilpailukyky Euroopan ulkopuolella olisi muuttumaton. Tämä tekisi kriisimaista taas kilpailukykyisiä Euroopan sisäpuolella, mutta toisaalta tuhoaisi Saksan kilpailukyvyn Euroopan sisäpuolella, joten tähänkään ei suostuta. Tavallaan nostamalla inflaatiota Saksassa olisi siis mahdollista nopeuttaa kriisimaiden "sisäistä devalvaatiota" ajallisesti murto-osaan.

5) Merkelin äskeistä lausuntoa "rahapolitiikka on hieman liian löysää Saksalle, mutta liian tiukkaa muille" mietittäisiin, ja EKP:n annettaisiin tehdä suunnattua rahapolitiikkaa. Käytännössä se tarkoittaisi huomattavasti löysempää rahapolitiikkaa kriisimaille, kun taas ylijäämämaissa olisi tiukempi politiikka. Tästä taas tulisi vikinää, että miksi Etelää lellitään rahapolitiikalla, eikä muita. Suunnatun rahapolitiikan käyttö olisi muuten samalla jonkinlainen tosiasioiden tunnustus, että euro ja yksi rahapolitiikka ei toimi. Siksi sitä ei mielellään otetan käyttöön. Vähän sama kuin että Helsingissä asuvat maksaisivat kuuden prosentin asuntolainakorkoa, kun taas Lapissa ja Karjalassa kahden prosentin. Riitahan siitä tulisi.


Näille "elämmehän yhteismarkkinassa"-tyypeille:
Markkinat eivät ole niin homogeeniset, kuin voisi luulla. Tavarat, ihmiset, työpaikat ja tuotantolaitokset eivät singahtele euroalueella edestakaisin paikkaamaan paikallisia kysyntä- ja tarjontashokkeja niiltä alueilta, missä on ylijäämää.

Puhutte mielestäni abstrakteista asioista. Saman valuutan alla kansallisella tasolla tärkeimmät muuttujat ovat kokonaiskysyntä (käytettävissä olevat tulot, säästämisaste ja hintataso), hintakilpailukyky (veroaste ja palkkataso). Kaikki eivät voi olla Sveitsejä, eivätkä kaikki voi olla Kiinoja.

Lisään vielä, että inflaatio ja reaalinen talouskasvu kulkevat käsi kädessä. On hyvin vaikeaa saada aikaiseksi "tulevaisuudennäkymiä" ilman inflaatiota. Inflaatio-odotuksien yksi hyvä puoli on, että ne voivat käynnistää positiivisen kasvukierteen: "huomenna asunnot ovat kalliimpia kuin tänään, joten alanpa heti rakentamaan, yksi uskaltaa ottaa asuntolainan ja toinen myöntää sen. Kun on inflaatio-odotuksia, kansantalouden "käyttöaste" tuppaa kasvamaan, kun on kiire saada aikaiseksi ennenkuin on kalliimpaa.

Jos keskusteluissa joitain tahoja inhoan, ne ovat nämä "rakenteellisia uudistuksia" ja sisäistä devalvaatiota (=nimellisen kansantalouden pienentäminen) toivovat, joista melko nopean raaputtelun jälkeen paljastuu kohtuullisella todennäköisyydellä ns. itävaltalaisen koulukunnan edustaja. Mielenkiinnosta, että tuossa hyllyssä olevassa kansiksen 800-sivuisessa pökäleessä itävaltalaisia käsitellään n. puoli sivua. Sen verran painoarvoa niillä on. Mutta se tuntuu vetoavan moneen mikropuolelta ponnistaviin (= näin terve firma toimii, näin fiksu kotitalous tekee). Kokonaisuuden kannalta se on vain huonoksi todettu juttu. Ehkä juuri sen takia itävaltalaisen koulukunnan keskeinen teesi on empirian hylkääminen. Se kun ikävästi ei tue "totuutta". :)